Olifanten, kookles en meer!! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu Olifanten, kookles en meer!! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu

Olifanten, kookles en meer!!

Door: Elsbeth Hoefkens

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

04 Mei 2017 | Thailand, Chiang Mai

Hallo!

Jajaja ik heb weer een hoop te vertellen om natuurlijk te beginnen met de olifanten! (Want daar was ik vorige keer gebleven.) Wat was het gaaf!! Echt een hele ervaring om zulke bijzondere dieren van zo dicht bij mee te mogen maken! Maar wat heb ik precies met ze gedaan? Ik heb er niet(!) op gereden, dit is namelijk erg slecht voor de olifant. De rug van de olifant is hier te zwak voor en voordat een olifant het toelaat dat iemand op zijn rug klimt is hij vaak erg mishandeld. Gelukkig zijn er tegenwoordig daarom steeds meer natuurlijke parken waar verwaarloosde en mishandelde olifanten worden opgevangen en verzorgd. En deze kun je als toerist bezoeken en dat heb ik dus samen met Francis gedaan! Het geld wat ze daarmee ophalen gaat voor het grootste deel weer "terug" naar de olifanten. Ze kopen namelijk olifanten op die erg slecht worden behandeld. En ze lichten mensen in over hoe slecht het rijden op de olifanten is. Zo proberen ze (en meer van zulke olifantenreservaten) steeds meer olifanten te helpen en het rijden erop te laten verdwijnen. Maar wat heb ik dan wel gedaan? We begonnen met een kleine geschiedenisles over de olifant. Vervolgens legde hij uit hoe ze te voeren, er waren twee manieren; via de slurf geven of direct naar de mond, en gingen we ze voeren. Minibanaantjes en een soort suikerriet. We mochten tussen de olifanten lopen en er werd gezegd dat ze geen vlieg kwaad doen maar dat je niet uit hun zicht moest gaan staan aangezien ze je anders per ongeluk om ver kunnen lopen. En toen we ze van dichtbij gingen bekijken begrepen we dat, zulke gigantische (mooie) dieren: erg indrukwekkend. Ik kon er geen genoeg van krijgen, toen de meeste al weer terug waren gegaan om zich om te kleden, bleef ik zolang als kon bij deze interessante dieren. Zowel de grootste als de babyolifant(!) vond ik geweldig! Ze hebben zo iets eigens en zo'n rust dat je ze wel moet respecteren. Echt gek maar heel tof.
Na het voeren gingen we met ze badderen! (Als ze dat wilde, de olifant bepaald.) We kleedden ons om, lieten onze mobiel achter en gingen richting het modderbad, twee olifanten gingen met ons mee. En na de olifanten en elkaar ;) te hebben "bemodderd" gingen we verder naar het riviertje! Hier werden we weer helemaal schoon en hebben we naast de olifanten te wassen ook een watergevecht gehad. Echt heel gaaf!! Nadat de olifanten klaar waren verlieten wij ook het water. En anders dan de olifanten, die zich expres weer helemaal gingen bemodderen, gingen wij even douche. Om vervolgens aan te schuiven voor de lunch, een heerlijk Thais buffet. Voldaan stapte we, na het krijgen van een leuk olifantentasje, weer in de jeeps terug naar de bewoonde wereld. In de jeep (en zelfs nu nog een beetje) had ik nog de kriebels in mijn buik van de olifanten. Ik was zo blij als een kind, olifanten zijn fascinerende dieren.

En toen, nog nauwelijks helemaal bijgekomen van deze ervaring, ging de leuke dag verder. We gingen met een groep van 6 een hapje eten en een paar (waaronder ik) besloten daarna naar de Ladyboy cabaret te gaan. Ik sprak hier ook af met het Franse meisje die ik al in Bangkok had ontmoet. De show begon om 10uur en we hebben de gehele avond met verbazing zitten kijken. Wat ze(mannen en/of vrouwen?!) allemaal deden was knap, vreemd, gek en mooi tegelijk. Ze hadden kostuums aan van de toppers alleen dan wat sexyer en playbackte allerlei hits. Ook kwamen ze soms het publiek in en, al wilde je niet dat ze naar jou toe kwamen, dat was eigenlijk nog het grappigst. Na de show gingen Francis en ik vrij snel terug naar het hostel aangezien het voor ons een erg drukke dag was geweest en we dus wel wat slaap konden gebruiken.
De volgende dag (gisteren) sliepen we dan ook uit en besloten we 's middags een kookworkshop te gaan doen! Om half 4 werden we, Francis en ik, opgehaald en rond half 10 werden we met een ronde buik weer bij ons hostel afgezet. De les was op een organic farm, 40minuutjes rijden vanaf Chiang Mai. Eenmaal daar aangekomen kregen we allereerst een leuke schoort om, een leuke hoed op en een schattig mandje om dingen in te doen die we zouden plukken. We kregen een rondleiding en er werd ons van alles verteld over alle groentes en kruiden in de tuin. Hier en daar plukte we wat en na het wassen begon het koken! We mochten zelf een menu samen stellen, dat van mij bestond uit; pad thai, een loempia(deze was voor iedereen), een curry en een coconut soep. Tussendoor kregen we nogmaals uitleg over allerlei ingrediënten en aten we onze gemaakte gerechten. En bij de loempia en de pad thai ging dit laatste nog zonder problemen. Maar de soep en de curry waren een uitdaging(qua pittigheid), ondanks dat Francis en ik "baby sexy" waren en dus maar heel weinig pepertjes erin hadden gedaan. (Hoe sexy je was gaf namelijk aan hoeveel pepertjes je overal in deed.) Maar het was zeker wel lekker en met enkele glazen water erbij hebben we het beide bijna tot het einde opgemaakt. Het was namelijk ook gewoon allemaal erg veel. En het leuke, we hebben ook allemaal een receptenboekje meegekregen zodat we het ook thuis nog eens kunnen (proberen te) maken. Al met al was het een geslaagde middag/avond! En ook nu weer doken we achteraf weer lekker snel ons bedje in.
En nu is het weer inpakken en om 12 uur de bus pakken naar Pai! Met zijn zessen vertrekken we en daarvoor moeten we nog even een hostel gaan boeken. Maar dat komt wel goed, er zijn er overal genoeg!

Dat waren dus de afgelopen twee dagen, hele drukke en toffe dagen! En vandaag dus op naar Pai, ik ben benieuwd wat we daar allemaal weer gaan beleven :). Ik hou jullie op de hoogte. Hou van jullie!

Liefs Elsbeth

  • 04 Mei 2017 - 11:11

    Ellen:

    Geweldig leuk om je verslag te lezen. Iedere keer als ik de gelegenheid krijg ( WiFi) kijk ik of er al een vervolg is!!! Wat maak je leuke dingen mee! Veel plezier!!

  • 05 Mei 2017 - 14:21

    Eliza:

    Ik vernieuw ook iedere dag je pagina om te kijken of er al iets nieuws op staat hoor!! Jammer dat je niet een week bij die olifanten kon blijven als vervanging van de boerderij ;)) Enne als je terug bent wil ik dat gerecht wel eens proeven :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Actief sinds 31 Aug. 2016
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 16853

Voorgaande reizen:

18 April 2017 - 19 Juli 2017

Zuid-oost Azië!

01 September 2016 - 30 September 2016

Rondreis door Italie!

Landen bezocht: