Slowboat en Luang Prabang! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu Slowboat en Luang Prabang! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu

Slowboat en Luang Prabang!

Door: Elsbeth Hoefkens

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

24 Mei 2017 | Laos, Luang Prabang

Hoi hoi allemaal!

De boot dus. Een slowboat die je in twee dagen van Huay Xai naar Luang Prabang brengt, met als tussenstop Pakbeng, een plaatsje dat bijna alleen maar bestaat uit guesthouses. Je kunt namelijk niet slapen op de boot, dat dacht ik eerst ook, maar het is eigenlijk een grootte kano met een stuur en een wc aan boord. Op dag 1 stap je rond half 11 op deze veredelde kano, aangezien 11uur de "vertrektijd" is. De kapitein vertrekt echter wanneer hij wil en wanneer de boot dus een beetje gevuld is. Onze boot was vrij rustig, vele waaronder ikzelf hadden twee stoeltjes voor zichzelf, en om half 12 besloot de kapitein dan ook maar om gewoon te vertrekken. En dat vond ik heel tof! Ik keek sowieso erg uit naar deze tocht, om twee dagen op het water te zitten omringt met mooie natuur en lekker niks te doen. Toen de boot vertrok, en eigenlijk de gehele dag, stonden de toeristen dan ook allemaal klaar met hun fotocamera. De tocht over de Mekong rivier is namelijk erg mooi! De bergen, rijstvelden en kleine dorpjes komen aan ons voorbij en ik vind het helemaal leuk! Daarbij is de boot ook een erg goed punt om leuke mensen te ontmoeten! Je zit namelijk, mits je niet de andere dag de bus verder pakt, twee dagen met elkaar op een veredelde kano. Ik heb dan ook al snel contact met de jongen en het meisje achter mij en na de twee dagen herken je bijna alle gezichten wel. Na ongeveer vijf uur op de boot gezeten te hebben, komen we aan in Pakbeng. Samen met het Duitse meisje en de Canadese jongen lopen we wat rond nadat we een goedkope kamer hadden geregeld. En aangezien het plaatsje zo goed als uit een straat bestaat is er niet veel te doen en dat voelt heerlijk; zonder "schuldgevoel" lekker niks doen. Geen bijzondere tempels, musea of whatever om te bezoeken helemaal niet erg ;). Nadat we gegeten hadden zijn we dan ook terug naar ons guesthouse gegaan en hebben er tegenover nog wat gedronken. Toen lekker douche en naar bedje toe! De volgende dag moesten we namelijk al wat eerder bij de boot zijn, 9uur zou hij vertrekken werd er verteld, en daarvoor moesten we nog ontbijten en eten inslaan voor op de boot. Op de boot zelf is namelijk alleen erg simpel, instand-noodles en chips enzo, en ik denk ook vrij duur eten te koop. Iedereen neemt dan ook fruit, sandwiches en iets te snacken mee voor op de boot. Ik had dan ook 2 sandwiches, lychees en twee flessen water mee. En ook een broodje als ontbijt aangezien we vroeg op de boot wilden zijn voor goede plaatsen. De eerste 30stoelen(zeggen ze) zijn namelijk de beste aangezien je hoe meer naar achteren je zit meer en meer lawaai hebt van de motor. En achterin is dat echt een herrie! De eerste dag kun je vroeg je kaartje kopen en een goede plaats reserveren en dan wat gaan ontbijten maar de tweede dag zijn alle plaatsen vrij. Degene die het eerst komt (en blijft) heeft de beste plaatsen. Rond half 9 arriveerde we dan ook bij de boot en konden zo, net als de dag ervoor, goede plekken bemachtigen. We dropten wat niet waardevolle spullen en gingen snel wat te eten halen. En zo begon dag 2 van de boottocht naar Luang Prabang! Een wat langere dan de dag ervoor had ik ergens gelezen. Maar door de gezellige mensen aan boord en de mooie uitzichten, de boot was vandaag wat kleiner en de rand was lager waardoor je zittend van het landschap kon genieten, ging de tocht vrij snel voorbij. Wat lezen, muziek luisteren, kletsen en werken aan mijn blog en Luang Prabang was al in zicht. Hoewel de boot niet stopte bij Luang Prabang maar een paar kilometer ervoor zodat je daar een tuk tuk moest nemen naar de stad. (Echt weer zo'n trucje om geld te verdienen) Dus iedereen kocht een kaartje van 20.000Kip (iets meer dan 2euro) en zo arriveerde we 10minuten later in Luang Prabang! We werden bij een hostel afgezet en deze besloten we ook te nemen om vervolgens in het centrum wat te gaan eten. Een vegetarisch buffet, waar het Duitse meisje goede dingen over gehoord had, dachten we gevonden te hebben en met zijn vieren hebben we onze borden dan ook vol geschept. Terug over de night market besloten we dat we vannacht naar de Night bowling wilde. Op internet werd dit namelijk als een must do omschreven als je in Luang Prabang was. De bowling opent pas om 12 uur 's nachts werd er gezegd, volgens mij al eerder maar goed wij daar om twaalf uur met een groep in de tuk tuk heen. En daar aangekomen zijn we gewoon gaan bowlen en heel anders dan in Nederland was dat niet.. ;) Enkel waren de meeste mensen dronken en was het in Laos. Al voelde dat dus niet zo, we vonden het dan ook allemaal een beetje gek. Maar het was zeker wel gezellig, het is een goede plek om andere reizigers te vinden, andere mensen vind je er namelijk niet. Na deze vreemde maar leuke ervaring, en na een van de twee potjes dik gewonnen te hebben, zijn we teruggekeerd naar ons hostel. De volgende dag vloog de Amerikaanse jongen naar Chiang Mai en besloten wij, Kathie, Alex en ik, Luang Prabang te gaan verkennen. En wat we de dag ervoor op de avondmarkt al enigszins zagen werd vandaag bevestigd: Luang Prabang is helemaal niet zo groot en het voelde ook een beetje leeg. Waarschijnlijk omdat het hier nu laagseizoen is, ondanks dat het dus erg rustig was, vond ik het stadje wel erg fijn! Veel groen, mooie uitzichten op de rivier en de bergen op de achtergrond. De "ronddwaal-dag" was dan ook erg relaxt en ook erg warm! Je kon niet ergens zitten of staan (in de schaduw) zonder veel te zweten. Na de belangrijkste tempel te hebben gezocht en het oude centrum helemaal te zijn rondgelopen via de rivier zijn we dan ook lekker ergens gaan zitten. Om 6uur hadden we afgesproken met twee Amerikaanse meisjes, die we bij de bowling hadden ontmoet en blijkbaar op dezelfde boot als ons hadden gezeten alleen dan achteraan, om de bekende heuvel te beklimmen en de zonsondergang daar te bekijken. En we waren niet de enige met dat plan.. Alle toeristen in heel Luang Prabang hadden zich geloof ik daar boven op de heuvel verzameld en aangezien het niet heel groot was, was het soms een beetje dringen. Maar er was genoeg plek om de wat foto's te nemen en nadat de zon volledig in de bergen was verdwenen konden we zelfs even zitten. Daarna gingen we met zijn allen wat eten en aangezien we allemaal wel redelijk trek hadden besloten we weer maar het buffetje te gaan. Toen we vervolgens verder liepen over de groente markt kwamen we weer wat mensen tegen van de boot met een bord vol lekker eten. De jongen gaf aan waar we dat konden vinden en eenmaal daar aangekomen kwamen we erachter dat we twee keer bij het "verkeerde" buffet hadden gegeten ;). We spraken dan ook meteen af de volgende dag hier te gaan dineren met zijn allen. Na nog een drankje te hebben gedaan bij een van de vele leuke restaurantjes hebben we ons bedje weer opgezocht. De volgende dag wilde we namelijk in de vroege ochtend beginnen met een yoga workshop. Om half 7 ging dan ook de wekker om om half 8, we waren er iets te vroeg (al rond 7uur), te gaan beginnen. En dat was een uur lang strijden, niet enkel vanwege de oefeningen maar voooooral vanwege de warmte. Als ik zeg dat de docent, die getraind is en meestal de helft van de oefeningen niet deed omdat ze rondliep, als een druppelende kraan zweetdruppels afgaf aan haar yogamatje dan zegt dat genoeg. Het uur leek dan ook niet te stoppen en toen het uiteindelijk wel voorbij was, heb ik zo goed als mijn hoofd onder de kraan gestoken. De sandwich met ei ging er daarna dan ook goed in. Na een beetje afgekoeld te zijn en dus wat gegeten te hebben stond de waterval op de planning! De Kuang Si waterval om precies te zijn. De tuk tuk die ons erheen bracht, het bleek meer dan een uur rijden te zijn, reed in het begin ontzettend sloom en hoe dichter we naderde hoe sneller hij ging.. Mits we een van de mega gaten in de weg passeerde dan trapte hij vol op de rem. Eenmaal aangekomen kochten we een kaartje en volgde het pad naar de waterval. En wat een bijzonder mooie waterval! Het water was zo helder en blauw en het groene en alle andere kleuren eromheen maakte het een echt paradijsje. Na de gehele waterval te hebben bekeken, zijn we op verschillende plekken gaan zwemmen (zoo verfrissend! (: ) En aangezien we er dus relatief vroeg waren, voor 11uur, was het ook nog erg rustig. Om een uur of 1 werd het steeds drukker en namen wij afscheid van de waterval (en de Chinezen). Bij de waterval hadden we weer een jongen van de boot gespot en hij joinde ons die avond bij het (echte) buffet. Dat is wel een heel grappig aspect ook van de boot, je vormt in twee dagen (met de meeste mensen) toch een beetje een groep. En al heb je niet met iedereen gepraat, je herkent elkaar wel en al lopend in de stad zie je dan ook geregeld "bekende" vaak met allerlei tips. Na de waterval hebben we, Kathie en ik, nog een beetje door Luang Prabang gedwaald om vervolgens de zonsondergang bij de rivier te bekijken. 'S avonds na het eten zijn we met zijn zessen nog naar een leuke bar geweest, waar nog een aantal andere mensen ons vergezelden. Op de weg naar de bar heb ik op de markt toch maar (met "lichte" tegenzin) nieuwe slippers gekocht, jup mijne zijn door iemand meegenomen helaas.. Na de fruitwijn met de meiden te hebben geprobeerd, niet echt een aanrader ;), en te lang te hebben gekletst zijn we weer richting het hostel gegaan. De volgende ochtend wilde we namelijk om 5uur 's ochtends de monniken gaan bekijken. Deze gaan namelijk erg vroeg de straat op om eten te verzamelen. Vele mensen, vooral vrouwen, zitten dan aan de kant van de weg met eten wat ze aan de monniken geven. En dit was een mooi gezicht, om half 6 kwamen ze voorbij en na het ritueel bekeken te hebben zijn we naar de minivan gegaan. Op naar Vang Vieng!
En daar ben ik nu en hier eindigt voor nu ook het verslag. In mijn volgende blog vertel ik over mijn avonturen in Vang Vieng ;). Jullie horen snel weer wat van mij. Bedankt weer voor het lezen!

Liefs Elsbeth

• 25 Mei 2017 - 20:11

Ellen:

We hebben er weer van genoten! Ik denk dat jij wel een leuk reisboek kunt samenstellen !
    Dikke knuffel