Week 2 van mijn tijd in Siem Reap! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu Week 2 van mijn tijd in Siem Reap! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu

Week 2 van mijn tijd in Siem Reap!

Door: Elsbeth Hoefkens

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

18 Juni 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo iedereen!

Daar ben ik weer! Er is weer een week voorbij gevlogen en naast het lesgeven heb ik in het weekend Angkor Wat bezocht. En gisteren heb ik mijn derde en laatste dag hiervan afgesloten, op de e-bike! Maar daarover in de volgende blog meer. Wat wil ik nog meer vertellen? Goede vraag, het verslag schrijven vind ik soms best lastig omdat ik geen dingen wil vergeten (wat sowieso gebeurt natuurlijk) en zeker nu omdat grote delen van de dagen op elkaar lijken. Maar goed het maakt ook niet uit, wat ik vertel dat vertel ik. Daar gaan we weer.

Om te beginnen met Angkor Wat! Want wat was dat een ervaring.. Maar laat ik bij het begin beginnen, vrijdag kwam ik per toeval via een reizigers-facebookpagina in contact met 3 anderen meisjes die toevallig de dag erna ook naar Angkor Wat wilden gaan. En dus besloten we met zijn 4 te gaan (waarvan twee elkaar al kende). Als je het (hele grote) tempelcomplex wil bezoeken kun je kiezen uit een 1, 3 of 7 dagen ticket waarbij je de drie dagen binnen 10 dagen moet gebruiken en de 7 binnen een maand. Ik koos voor de drie dagen aangezien het gebied zo groot is en er zo veel tempels en dingen valt te zien en ik de tijd heb en die dus er ook voor wil nemen. De andere meiden bleven echter niet zolang in Siem Reap en namen dus een ticket voor een dag. En natuurlijk wil je dan vroeg richting het tempelcomplex gaan voor de sunrise.. Mijn wekker ging dan ook al om 10 voor 4. Om kwart over 4 zouden we namelijk bij hun hostel verzamelen om met de tuk tuk naar Angkor Wat te gaan. Ik liep dus om 4 uur mijn huisje uit opzoek naar een tuk tuk naar hun hostel maar (lekker slim Elsbeth) die waren er natuurlijk niet op dat tijdstip.. Niet in mijn enigszins afgelegen buurt, in het centrum waren er genoeg omdat ze weten dat er mensen vroeg naar Angkor Wat willen. En aangezien ik altijd en overal overal tuk tuks zag, had ik hier niet echt over nagedacht. Ik ging dus al zoekend naar een tuk tuk maar lopend richting het hostel al zou ik dan wel veel te laat zijn. Gelukkig passeerde er een scooter die me zag en riep of ik een taxi zocht en zodoende sprong ik om 10 over 4 achterop op de scooter. Voor een dollar werd ik om 4:20 afgezet bij het hostel en gelukkig waren twee meiden nog aan het ontbijten en dus nog niet zonder mij vertrokken. Eenmaal aangekomen bij de ingang van de bekendste tempel Angkor Wat himself snelwandelden we dan ook naar de bekende plek met het water, aangezien we laat dachten te zijn en er al erg veel mensen waren. Achteraf moesten we daar geloof ik nog een uur wachten op de zonsopkomst en en sterker nog we hebben de zon amper gezien.. Een pakket met wolken bungelde voor de zon en het was dan ook te bewolkt om de zonsopkomst te zien. Een beetje teleurstellend maar de rest van onze tocht maakte een hoop goed (en ik had nog twee dagen(; ). Met de tuk tuk deden we de small tour, de kleine ronde qua afstand maar met de bekendste tempels waaronder dus Angkor Wat (beetje verwarrend dit misschien maar het grote gebied met alle tempels heet Angkor Wat(of tempelcomplex) en ook een tempel in het complex heet Angkor Wat). Hij reed ons overal lekker heen, gaf ons een bepaalde tijd bij een tempel en bracht ons weer verder naar de volgende. Ideaal als je het vergeleek met de half omvallende mensen op de fiets, dat wil je niet geloof me! Tussen de tempels liggen soms enkele kilometers aan weg met ook nog eens weinig beschutting. Ik was dus blij dat ik werd rondgereden, wat overigens bijna iedereen daar doet. Na 6uur tempels en dingen te hebben bezocht eindigde de tour weer in het hostel en gingen we na een hele vroege lunch uit elkaar om even te rusten. Zij dan in ieder geval, in het hostel waar ik voor een nachtje had geboekt kon je, net als bij alle andere, pas om 2uur inchecken. Even lekker mijn hoofd neerleggen ging dus niet. Maar na wat te hebben getutterd in de gemeenschappelijke ruimte van het hostel ontmoette ik een ander Nederlands meisje die de volgende dag Angkor Wat wilde gaan bezoeken en ook vanavond ere nog heen wilde voor de sunset. Of ik mee wilde en wat mijn plannen voor morgen waren. Ja en uitslapen antwoordde ik. Oh en daarna weer Angkor Wat bezoeken, dit keer wilde ik de grote ronde doen. Zij wilde op een dag de kleine (voor de zonsopkomst) en de grote tour doen. En aangezien ze beide iets van 6uur duren en elkaar afwisselen is dit mogelijk. Of het ook aan te raden is? Nee. Ik besloot namelijk beging de middag dus bij haar aan te sluiten, met nog twee andere jongens, om de grote ronde te gaan doen en toen was ze al erg moe. En na de eerste tempel bezocht te hebben, gaf ze al aan bij de volgende tempel misschien even in de tuk tuk te blijven zitten. Daarbij zei ze ook zelf dat het wel heel veel was op een dag en dat ze alles op elkaar vond beginnen te lijken. Ze nam ook bijna geen foto's meer en kon het duidelijk niet meer zo goed waarderen en dat kan ik me voorstellen. Te veel tempels zien is een slecht plan, het is allemaal erg mooi en bijzonder maar ook erg veel! Je kan beter vier tempels bezichtigen en er van genieten dan er per se veel te willen zien. Ik was blij dat voor de drie dagen pas had gekozen en de tempels op de grote ronde dus weer opnieuw met plezier kon bewonderen. Na de grote ronde ben ik wat eerder, en dichter bij mijn huis, uit de tuk tuk gestapt om vervolgens naar huis te lopen en lekker wat te gaan koken. De zonsondergang hadden we namelijk (soort van) al de avond ervoor gezien waarna we met zijn drieën (een van de 3 "facebook" meisjes (; sloot ook aan) toen wat zijn gaan eten. Ik zeg soort van omdat het ook toen helaas erg bewolkt was, de "race" om boven op de bergtempel te komen was daarentegen wel weer erg grappig. Er was namelijk een limiet op het aantal bezoekers die de tempel op mochten en het was dan ook spannend of we het wel gingen halen om er op te mogen voor zonsondergang. Zodra er dus ook maar iemand naar beneden kwam werd er meteen weer geteld hoeveel er nog moesten volgen eer we met zijn drieën de tempel op konden. En het meest blij waren we als we een Chinees de trap naar beneden zagen betreden, Chinezen komen namelijk nooit alleen. Daarbij wachtten de meeste ook niet boven voor de zonsondergang maar nemen enkel een selfie en komen weer terug (echt waar!(; ). We vonden ze dan nu ook erg leuk! En ik zeg nu omdat ik al veel geklaag van reizigers heb gehoord over Chinezen en ikzelf doe dat soms stiekem ook een beetje. Waarom? Oke niet alle Chinezen zijn zo natuurlijk, dat wil ik op voorhand alvast zeggen, maar ik heb er op mijn reis wel al echt veel ontmoet die wel aan dit plaatje voldoen. Welk plaatje? Nou deze: zoals ik al zei Chinezen komen nooit alleen. En als ze komen (waar dan ook) dan komen ze in een Chinese bus met een Chinese guide en hun Chinese parapluutjes die ze altijd zonder te kijken uitklappen (en ohja ze zijn vaak ook veel kleiner dan de gemiddelde Nederlander (auw)) en dan verblijven ze in hun Chinese resort. En ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen maar ze nemen zelfs complete Chinese winkels mee, je ziet ze echt overal hier. Daarnaast zien ze er altijd tip top uit, niet echt naar mijn smaak maar goed I don't judge (of toch wel?!), make-up, jurkjes, hakjes, hoedjes en hun parapluutjes die ze dus zonder.. Nouja jullie begrijpen me punt denk ik wel. En hoewel ik er best om kan lachen, het zijn echt typische mensen, vele medereizigers hebben echt een fobie en/of haatgevoelens ontwikkelt voor Chinezen. En al vind ik dat een beetje overdreven, begrijpen doe ik het een klein beetje wel. Ook de "backpackers Chinezen" waren vaak niet echt vriendelijk en erg gesloten en met elkaar bezig. Maar goed, ik zit er niet mee (behalve als ze voor de zoveelste keer dwars door mijn foto heen lopen, of voor dringen). Ik vind het vooral erg komisch om te kijken hoe ze foto's maken. Hierin kun je namelijk twee soorten onderscheiden: de "ik-maak-overal-selfies-en-slechte-wazige-groepsfoto's-van-want-ik-ben-er-geweest" mensen (vaak zijn deze iets ouder(sorry, dit zijn mijn waarnemingen)) en de tweede groep is de "fotoshoot-van-een-half-uur-bij-elk-schattig-plekje-voor-een-perfect-plaatje" groep, dit zijn vaak jonge meiden. Deze laatste groep is trouwens perfect om te benaderen voor het maken van een foto voor jou (de eerste groep is hiervoor af te raden). Oke nu ga ik echt stoppen met het gepraat over Chinezen, ik klink net alsof ik een expert ben (dat ben ik dus niet), dit zijn enkel ervaringen, er zullen vast ook minder typische Chinezen zijn (het zou dan leuk zijn om die ook eens te ontmoeten). Dit verhaal over Chinezen loopt een beetje uit de hand;), ik ga snel verder naar mijn afgelopen lesweek.
Want die was weer zo druk, zelfs nog drukker dan de week ervoor. De school blijft namelijk maar groeien en dus ook mijn groepen (ik heb bijna alle groepen). En naast dat meer leerlingen in de klas natuurlijk meer energie vraagt, wordt ook het niveauverschil binnen de groep steeds groter. Een voorbeeld: sommige kunnen nog amper schrijven en help ik dus daarmee en sommige vinden woorden als chicken en window al veel te makkelijk. Ook het tellen loopt heel erg uiteen, de jongere gaan met moeite tot de 10 terwijl de oudere boven de 10 duizend (en verder) kunnen. Vind dus daar maar eens een weg in om ze alle bij de les te houden, uit te dagen en niet te verliezen. Tot afgelopen week is me dat eigenlijk erg goed gelukt wel, ik kreeg nogmaals complimenten van Mark en de Cambodjaanse docent, maar makkelijk is het niet (af en toe was ik dan ook de iets strengere juf (; ). Ik ben dan ook erg blij dat vanaf morgen er een tweede Cambodjaanse docent bij is! Waardoor we enkele groepen kunnen splitsen en het dus wat rustiger wordt. Mijn derde en laatste week wordt dit al en ik word op straat dan ook meer en meer herkend door mijn leerlingen. (De oudere hebben als ze me zien vaak echt zo'n blik die ik vroeger had als ik een docent in zijn vrije tijd zag, akward ;). Maar de jongere zwaaien en roepen enthousiast.) Donderdag hebben we in de grote pauze tussen 10 en 2 allemaal nieuwe kaartjes met plaatjes erop gemaakt voor de leerlingen zodat ik ze weer nieuwe woorden kan leren. En vrijdag heb ik in mijn grote pauze de Old Market bezocht, een overdekte markt met van alles en nog wat. Groentes, fruit, vis, vlees, gehele maaltijden en Chinese spullen uiteraard ;). Ik vermaak me dus nog steeds prima. Dat was het weer voor vandaag. Het is hier al laat, ik ga maar eens slapen! Morgen gaat de wekker weer om 7uur. En ik heb weer een vol weekend gehad, daar vertel ik volgende keer meer over!

Bedankt weer voor het lezen en tot de volgende keer!

Liefs Elsbeth

  • 18 Juni 2017 - 22:55

    Ellen:

    Was weer heel leuk om te lezen. Dikke knuffel!! Ik heb nog wat op messenger naar je toegestuurd!!

  • 20 Juni 2017 - 17:47

    Eliza:

    Je hebt mijn aandacht getrokken met het verhaal over de Chinezen. Ik denk dat je een hele studie kan maken van de verschillende soorten Chinezen. Je kunt ze bijvoorbeeld ook indelen op uiterlijk, of misschien toch niet want ze zien er allemaal hetzelfde uit loooool. Oke genoeg gekkigheid love uuuuuxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Actief sinds 31 Aug. 2016
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 16860

Voorgaande reizen:

18 April 2017 - 19 Juli 2017

Zuid-oost Azië!

01 September 2016 - 30 September 2016

Rondreis door Italie!

Landen bezocht: