Pai! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu Pai! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu

Pai!

Door: Elsbeth Hoefkens

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

08 Mei 2017 | Thailand, Chiang Mai

Hallo iedereen!

Daar ben ik weer! Ondertussen heb ik Pai alweer verlaten en ben ik doorgereisd naar Soppong samen met het Franse meisje. Francis en de andere meiden zijn ook hun eigen weg weer ingeslagen; of wel naar huis of verder richting Laos.
Maar laat ik weer bij het begin beginnen. De rit van Chiang Mai naar Pai. Een rit van ongeveer 3uur zigzaggend door de bergen waar menigeen ons voor waarschuwde. Brakende mensen en enge verkeerstaferelen waren de bang makende termen maar ik vond het reuze mee vallen, misschien juist door alle waarschuwingen. Onze chauffeur reed geloof ik erg rustig, aangezien ik me niet onveilig heb gevoeld en we er ook 4 uur over hebben gedaan. En natuurlijk zijn zulke bergwegen niet de veiligste en en zeker niet fijn als je snel wagenziek wordt maar de chauffeur deed zijn best. Ik kwam dan ook redelijk oké aan in Pai en naast de enigszins misselijke passagiers heeft er niemand overgegeven (in de bus). Eenmaal ingecheckt in het Circus hostel en onze spullen een plekje te hebben gegeven zijn we met zijn allen naar het centrum gegaan. (Ondertussen was de groep uitgegroeid tot iets van 10 personen.) Waar we op een nachtmarkt stuitte met veel en lekker streetfood en leuke spulletjes! Ook veel Westers eten viel me op, de eerste avond nam ik dan ook een gepofte aardappel gevuld met groentes, zure room, avocado en kaas. Zeker een aanrader! Ook stonden er o.a., naast het Thaise eten, Franse crêpes, hamburgers, lasagne, wafels, kebab en frietjes. Helaas was mijn maag al geheel gevuld na de aardappel maar de markt was er elke avond werd ons verteld. En dat was ook zo, elke avond (voor mij waren dat er 4) werd rond half 6 de gehele straat omgetoverd tot een gezellig drukke markt. En naast al dit lekkere eten zijn er in Pai ook nog eens enorm veel leuke hippie/hipster barretjes en restaurantjes. De keuze was dus reuze en aan eten hadden we dan ook geen tekort. Waar we in het hostel wel een tekort aan hadden was stroom.. Of beter gezegd de stroom lag er bijna 2dagen (los van elkaar) geheel uit vanwege het weer. Aangezien het gedurende de dag erg warm en benauwd is, hebben ze 's avonds in deze tijd veel last van slecht weer. Het begint met veel wind, dan volgt er veel regen en heftige onweer. Best indrukwekkend als je tussen de bergen zit maar ook wel een beetje eng. Zeker als vervolgens de stroom uitvalt omdat er een boom is omgewaaid en jij in een hutje slaapt. En geen stroom betekend dus geen wifi, geen stroom om je telefoon op te laden, geen licht maar ook geen werkende douche en wc. De eerste avond gebeurde dit voor de eerste keer en de volgende dag, 5mei, kon er dus ook niet gedoucht worden..
We, Francis en ik, besloten die dag een scooter te huren aangezien ik nog nooit zelf op een scooter had gereden en dit graag wilde leren en omdat het werd aangeraden om Pai op de scooter te verkennen. Voor slechts 100 Bath huurde we een scooter voor de hele dag en gingen we op pad. Eerst ik achterop en na te zijn gestopt bij de White Buddha en de Pai Canyon ging ik het voorop proberen. En het ging eigenlijk meteen goed, het is echt heel simpel. Dacht ik. Totdat ik, op onze zoektocht naar een waterval, op steeds steilere en slechtere wegen terecht kwam en een "brug" moest oversteken. Alles ging goed alleen eenvoudig is anders. Francis, die al vaker op een scooter had gereden, wilde dan ook het liefst dat ik ook terug reed. Achteraf bleek dat we de waterval al voorbij waren gereden aangezien hij bijna droog stond vanwege het warme weer. Maar goed het was weer een avontuur ;). En ondanks de iet wat teleurstellende waterval was het zeker een geslaagde dag! Het landschap rond Pai is erg mooi en daar rond rijden met een scooter is dan ook heel tof! 'S avonds ging ik op de markt voor de kip kebab en als toetje de crêpe met nutella.
En gelukkig deed de stroom het weer rond een uur of zeven zodat we eindelijk weer konden douche (en de wifi konden gebruiken). De volgende dag nam ik na het ontbijt afscheid van Francis en ging ik samen met het Franse meisje, Chiara, met de scooter op pad. We gingen nu wat verder van Pai vandaan en namen wat kleinere straatjes en landweggetjes welke stuk voor stuk op mooie plekken uit kwamen. Net voordat opnieuw de heftige regenbuien begonnen waren we terug bij het hostel. En samen met twee Engelsen werd het vanaf dat moment wachten totdat het droog werd om naar het centrum te lopen. Toen het eenmaal was gestopt met regen en we de enorme plassen op de weg hadden doorkruist ging ik dit keer weer voor een Thaise maaltijd. In het hostel sloten we de dag af met Franse wijn en stukjes Franse worst om te "vieren" dat Chiara precies 4 maanden aan het reizen was. En na al de honden daar een naam te hebben gegeven zijn we richting ons bedje gegaan.
De dag erna, 7 mei, was voor mij een rustig aan, chil, regel en was dag. Na de scooter sleutel van Chiara te hebben gevonden en te hebben ontbeten, ben ik heerlijk bij het zwembad gaan zitten (niet erin nog steeds vanwege mijn brandplek). De plek van het hostel was namelijk geweldig! Je had een schitterend uitzicht op de bergen en ook de sfeer was heel fijn. En na mijn middag gevuld te hebben met van alles en nog wat, zijn we 's avonds wat eerder richting de stad vertrokken om de regen voor te zijn. En om onze mobiel op te laden aangezien de stroom weer was uitgevallen! In de Art (hippie) Pai bar ontmoette we een meisje die die dag was ingecheckt in hetzelfde hostel als ons en met zijn drieën zijn we wat gaan eten en drinken. Na in een leuke bar een cocktail te hebben gedronken zijn we naar een club gegaan om te dansen. Waar we uiteraard nog meer Nederlanders tegen kwamen.
En toen was het alweer de volgende dag, 8mei. Chiara en ik wilde de bus naar Soppong nemen, een plaatsje ongeveer een uurtje van Pai vandaan. Rond elf uur kregen we echter te horen dat de bus pas om half 6 vertrok vanaf daar... Gelukkig mochten we onze tas daar laten en is het niet heel moeilijk om je in Pai te vermaken, het is niet heel groot maar wel echt leuk! We zijn dus al winkelend van barretje naar barretje gegaan en de tijd was om voordat we het wisten. En toen de weg naar Pai. De rit was nog geen uur lang maar ik weet zeker dat de helft van onze eerdere reisgroep de rit niet had overleefd zonder over te geven. De weg was nog veel erger dan die van Chiang Mai naar Pai en dat de minivan er minder dan een uur over deed hielp ook niet echt mee. Hij scheurde door alle bochten, waaruit de weg enkel bestond, en Chiara en ik waren blij toen de chauffeur zei dat we er waren. En na onze accommodatie gezien te hebben waren we nog blijer! We hebben een luxe kamer voor ons alleen met schoon sanitair! En een zwembad onder ons balkon, niet echt vervelend allemaal :).
Morgen is het plan om Soppong met een scooter te gaan verkennen aangezien er hier in de omgeving veel grotten zijn. Het is hier echt niet toeristisch dus ik ben benieuwd naar wat er hier allemaal te zien en te beleven is!

Dat waren dus de afgelopen paar dagen. Bedankt weer voor het lezen en tot de volgende blog! (Hopelijk weer ietsje sneller dan deze (: )

Liefs Elsbeth

  • 08 Mei 2017 - 20:44

    Ciska:

    Wat een heel leuk stukje weer. Kijk uit naar je volgende stukje. Heel veel liefs van uit burgh haamstede

  • 09 Mei 2017 - 22:18

    Ellen:

    Ja het was een heel verhaal! WE maken het allemaal een beetje mee! Via Google earth was ik ook even in pai!!! Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Actief sinds 31 Aug. 2016
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 16905

Voorgaande reizen:

18 April 2017 - 19 Juli 2017

Zuid-oost Azië!

01 September 2016 - 30 September 2016

Rondreis door Italie!

Landen bezocht: