Siem Reap en mijn vrijwilligersproject! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu Siem Reap en mijn vrijwilligersproject! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Elsbeth Hoefkens - WaarBenJij.nu

Siem Reap en mijn vrijwilligersproject!

Door: Elsbeth Hoefkens

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

14 Juni 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hey allemaal!

Nog 5 weken en dan zit het er op, nog even niet aan denken. Nu eerst eindelijk Siem Reap! De stad waar ik ondertussen al meer dan een week ben en waar ik dus al in mijn tweede week van mijn vrijwilligerswerk project zit. En hoe vind ik het? Tof! Leuk, gezellig, druk en ook een beetje vermoeiend. Maar ik heb een goed (tweepersoons!) bed om in te slapen én airco én een privé badkamer dus mij hoor je niet klagen ;). En I love de stad! Wel erg Westers (te Westers vinden sommigen) met al zijn leuke hippe koffietentjes en restaurantjes maar ik vind het helemaal geen probleem ;), het is zeker een stad voor mij ik kan me dan ook zeker wel 3 weken vermaken. Al is het lesgeven vrij druk zoals ik net al zei, ik geef even een korte schets van mijn doorsnee dag hier. 'S ochtends staat mijn wekker rond 7uur, om om kwart over 7 beneden te ontbijten. Om half 8 komen namelijk de eerste kindjes vaak al. De eerste les, abc klas (beginners), begint om 8uur en duurt tot 10 uur met om 9uur een half uurtje pauze. Van 10 tot 2 ben ik dan vrij en ga ik meestal met mijn "fiets" (een fiets kun je het eigenlijk niet (meer) noemen) op pad. Soms enkel naar een markt om groente en fruit te halen om zelf lekker te kokkerellen (dat had ik gemist) en soms naar het centrum om daar lekker wat te lunchen of te drinken (in één van de hele leuke tentjes dus). De lokale bevolking rond de school begint mij dus ook langzamerhand te herkennen en tuk tuks roepen vaak niet eens meer naar me. En dat vind ik best leuk om zo de stad en de mensen te leren kennen. Ik probeer elke dag een nieuw gebied te verkennen en leuke plekjes te vinden, ik heb dan ook al bijna in heel Siem Reap wifi aangezien ik bijna elke keer ergens anders ga zitten. En nog even over dat fietsen, je denkt misschien leuk lekker rustig fietsen in het stadje (of misschien denk je dat niet maar goed) maar dat is het dus niet. Het is gekkenwerk, survival of the fittest, en zeker met mijn "fiets", hoewel ik soms alsnog Cambodjanen inhaal maar dat zegt meer over hen dan over mij in dit geval. Zodra ik namelijk ook maar een kleine kleine helling af ga, kan ik al niet meer fatsoenlijk trappen aangezien de versnelling vast staat in de 1 en mijn beentjes niet zo snel rond kunnen trappen. (Zie je het voor je; mij op zo'n fiets door Siem Reap scheuren?!) Oh en hij maakt ook nog eens irritant veel geluid, mensen kijken dus niet enkel op omdat ze een Nederlander in haar element zien maar ook omdat je me van een afstand aan hoort komen ;). Maar alsnog mag ik niet klagen, het is sneller dan lopen en het lukt me aardig om me weg door het drukke verkeer te vinden. Ik vind het eigenlijk ook gewoon grappig om door Siem Reap te rijden op mijn fiets. Laatst was er ineens, toen ik net 3 minuten op de fiets zat en ik nét per ongeluk mijn regenjack uit mijn tas had gehaald (wie doet dat dan ook?!), een echte typische regenseizoen bui. Zo'n regenbui waar je u tegen zegt, zo'n regenbui waar je niet in wil zitten. En ja zo'n regenbui had ik terwijl ik op mijn "fietsje" aan het crossen was. Toen het begon, heb ik nog in mijn tas gekeken voor mijn regenjack maar tevergeefs. Ik besloot dan ook om gewoon maar door te fietsen, tot de grote verbazing van de locals (goh wat had ik een lol). Helemaal doorweekt fietste ik door de regen terwijl alle Cambodjanen aan het schuilen waren. De straten liepen vol met water en mijn fietsbanden verdwenen steeds dieper in het water, mijn fiets en ik dreven bijna de Mekong in ;). Eenmaal aangekomen bij mijn eindpunt, een soort winkelcentrum, dat dacht ik althans, kneep ik mijn kleren uit lachte ik naar iedereen die stond te kijken. Het regenseizoen is begonnen! Al heb ik er nog bijna geen last van gehad, het bovenstaande verhaal is tot nu toe het "ergste" en zelfs als je zo volledig doorweekt ben droog je vrij snel al weer op. Vaak is het de hele dag mooi weer en valt er aan het einde van de middag/begin van de avond een flinke bui en als je daar dus niet inzit is het prima en anders ook maar dan ben je dus nat.
Maar terug naar mijn dagschema. Om 2 uur start mijn tweede klas van 2tot 4 uur met ook weer om 3 uur een pauze, deze heb je dan ook echt wel nodig gezien het energie level wat kinderen van die leeftijd (7 t/m 11) hebben. Van 4 tot 5 begint meteen mijn wat gevorderde klas, deze leerlingen zijn tussen de 12 en 18/19, waar ik bijvoorbeeld nu de kloktijden mee behandel. Vervolgens komt er van 5 tot 6 nog een advanced groep, ook van 12 t/m 18 veelal, waar ik soms bij help. En wat doe ik dan vooral? Bij mij eigen wat oudere groep behandel ik dus nu o.a. de klok maar dit is voor hun echt niet makkelijk. Zinnetjes als "I have a ..." of "I see a ..." komen aan bod en vooral de uitspraak hierbij is echt een struikelblok. Bij de kleintjes ben ik nu zover dat ze kleine conversaties kunnen hebben als: My name is ... I am 7 years old. Nice to meet you. Het beginniveau was het "cat - dog -pig" level, deze kunnen ze nu schrijven en ook het tellen gaat steeds verder. Maar bijvoorbeeld het getal 5 blijft qua uitspraak lastig, de f aan het einde spreken ze namelijk niet uit en ook bij 6 is de laatste s erg lastig. Maar er zit een stijgende lijn in en bovenal de kinderen willen heel graag leren en hebben plezier. Ik leer het bij de jongste groepen dan ook spelenderwijs met plaatjes, spelletjes en rolspellen. En soms laat ik ze als beloning even lekker kleuren. Mark, de (Vlaamse) oprichter van het project vind dat ik het erg goed doe! Het is dan ook grappig om te zien dat de kinderen me echt al teacher noemen en aan het begin en einde van de les staan ze allemaal op en zeggen ze; Good morning teacher.../ Goodbye teacher see you tomorrow. Ik vind het leuk om te doen en het begint al echt te wennen het lesgeven. Al probeer ik mijn students wel elke keer weer op een nieuwe manier uit te dagen, zeker ook omdat het niveau binnen de groep soms ook nog erg verschilt.

En hier ga ik het weer bij laten voor vandaag. Angkor Wat en meer over mijn vrijwilligers werk volgen op mijn volgende blog. En nu nog om af te sluiten: Gefeliciteerd Jerom!! (nogmaals (: ) Voor mij was vandaag, 14juni, best een normale dag maar bij jullie toch iets abnormaler vanwege de examenuitslag en gelukkig een positieve dag!
Als ik terug kom gaan we nog wel even een gebakje eten om het te vieren!
Tot het volgende verslag!

Liefs Elsbeth

Ps. Ik heb er weer foto's opgezet, ook bij de andere blogs!

  • 14 Juni 2017 - 23:56

    Ciska:

    Weer met veel plezier gelezen. Love you. Xxxxxx

  • 14 Juni 2017 - 23:55

    Ciska:

    Weer met veel plezier gelezen. Love you. Xxxxxx

  • 15 Juni 2017 - 21:56

    Ellen:

    Ja was weer leuk om te lezen!! Ik ga gauw naar de foto's !!dikke knuffel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Actief sinds 31 Aug. 2016
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 16857

Voorgaande reizen:

18 April 2017 - 19 Juli 2017

Zuid-oost Azië!

01 September 2016 - 30 September 2016

Rondreis door Italie!

Landen bezocht: